Nieuwe website: 7 redenen voor een herontwerp van een website

Veiligheid

Tegenwoordig is een goede website eigenlijk verplicht voor bedrijven en zelfstandigen. De meeste klanten doen vooraf online onderzoek en vergelijken verschillende bedrijven en hun websites. Cruciaal is hoe het bedrijf zich op internet presenteert en of de website vertrouwen schept en een professionele uitstraling uitstraalt. Bedrijven met slechte websites worden geëlimineerd en zijn uit de running voordat het zelfs maar is begonnen.

Veel website-eigenaren begrijpen of beseffen niet dat het tijd is om te investeren in een nieuwe website. In dit artikel vind je 7 veelvoorkomende redenen waarom een ​​herontwerp zinvol en noodzakelijk is.

Reden 1: Slecht of verouderd ontwerp met achterblijvende inhoud

Een van de meest voorkomende redenen voor website-revisie is een verouderd of achterlijk ontwerp. Vooral het internet evolueert sneller en best practices in webdesign zijn de laatste jaren sterk veranderd. Wat 7-8 jaar geleden zeer modern en aan te bevelen was, is nu antiek en allesbehalve aan te bevelen. Het design is een van de belangrijkste factoren voor het succes van een website. Naast de vormgeving is ook de actualiteit van de inhoud essentieel. Contactgegevens, openingstijden, dienstenaanbod, etc. dienen altijd actueel te zijn om misverstanden te voorkomen. De website moet altijd het huidige bedrijf weerspiegelen, niet het bedrijf dat het er 5 jaar geleden uitzag Als u niet zeker weet of uw website kan voldoen aan de huidige normen en de websites van uw concurrenten, kunt u het beste de websites van de bekendste providers in uw branche nader bekijken, vooral diegene die het hoogst scoren in Google is te vinden in organische zoekresultaten. Ze doen (meestal) de meeste dingen goed.

Reden 2: Lange laadtijd

Wat de reden voor een hoge laadtijd ook is, het is nooit een voordeel. Websitebezoekers nemen niet langer de tijd om lang te wachten voordat een website eindelijk in gebruik kan worden genomen. Als de laadtijd langer is dan 3 seconden, breekt meestal ongeveer 75% van de gebruikers af en zoekt de gewenste inhoud op een andere website. Ook de laadtijd speelt een rol in Google rankings en is dus direct van invloed op het succes. Hoge laadtijden zorgen ervoor dat bezoekers de website verlaten, wat op zijn beurt negatieve gebruikerssignalen naar Google stuurt.

Zorg er daarom voor dat de laadtijd zo kort mogelijk is. Door bijvoorbeeld de afbeeldingen en de code te cachen en te optimaliseren, kun je de laadtijd van de website al flink verbeteren. Bij oudere websites is het zeker aan te raden om in het kader van de optimalisatie de website van de grond af aan te herzien.

Reden 3: Niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten

Gebruik van een mobiele website op de smartphone Smartphones zijn alomtegenwoordig en het is onmogelijk om ons dagelijks leven zonder hen voor te stellen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zoveel mensen hun mobiele telefoon gebruiken om op internet te surfen. Steeds meer zoekopdrachten worden uitgevoerd via mobiele apparaten, wat het belang onderstreept dat elke website zich zo goed mogelijk moet aanpassen aan de verschillende schermformaten van mobiele apparaten.

Als bezoekers zich moeilijk kunnen verplaatsen op de website of als de inhoud verkeerd wordt weergegeven op de smartphone, verliest u veel potentiële klanten en stuurt u een slecht gebruikerssignaal naar Google. Dit verslechtert ook de ranking van de website. Hetzelfde geldt hier: bij een bestaande, zeer oude website is het meestal logischer om alles vanaf het begin te herzien. Het aanpassen op individuele punten op een oude website heeft meestal weinig zin en is nog steeds tijdrovend.

Reden 4: Slechte conversie

De conversieratio is de verhouding tussen bezoekers van de website en transacties. Een conclusie is het gewenste doel dat met de website moet worden bereikt (bijvoorbeeld een product kopen, contact leggen, inschrijven voor een nieuwsbrief). Voorbeeld: Als 5 op de 100 bezoekers van een webshop een product kopen, is de conversieratio 5%.

Het hebben van een website is goed, maar het moet natuurlijk ook zoveel mogelijk voordeel opleveren voor het bedrijf. Daarom is het belangrijk dat de website qua conversie geoptimaliseerd is. Zelfs duizenden websitebezoekers hebben weinig aan het bedrijf als de conversie erbarmelijk is. De conversie wordt door veel factoren beïnvloed en is niet altijd direct afhankelijk van de website zelf. De conversieratio is voornamelijk gerelateerd aan de volgende punten:

  • Laadtijd
  • Merksterkte
  • Gebruikers vriendelijkheid
  • Veiligheid
  • Ontwerp
  • Website inhoud
  • Optimalisatie voor smartphones

Er zijn veel andere onderwerpen die de conversie beïnvloeden. Een gedetailleerde lijst is hier te vinden op Trakken. De factoren die kunnen worden verbeterd door een aantrekkelijke en geoptimaliseerde website moeten zeker worden geïmplementeerd. Als zoveel mogelijk bezoekers aan het gewenste websitedoel voldoen, heeft dit meestal een zeer positief effect op de omzet van het bedrijf. Als een website met commerciële inhoud of advertenties (in welke vorm dan ook) duizenden of tienduizenden maandelijkse bezoekers heeft, kan worden aangenomen dat de exploitant ook hoge verkopen genereert.

Reden 5: Slechte gebruikerservaring en bruikbaarheid

Dankzij een goede gebruiksvriendelijkheid blijven websitebezoekers veel langer op je website en vinden ze snel en gemakkelijk de informatie die ze zoeken Als bezoekers de weg niet vinden op uw website en in de eerste paar seconden niet overtuigd zijn, zullen ze de website verlaten en is de kans groot dat ze niet terugkomen. Gebruikers moeten de informatie die ze zoeken zo gemakkelijk mogelijk kunnen vinden op de website, snel de meerwaarde van uw aanbod begrijpen en worden aangemoedigd om de gewenste actie te ondernemen. Uiteraard heeft gebruiksvriendelijkheid ook een grote impact op de conversie. Zet de bezoeker geen obstakels in de weg om de gewenste handeling ongecompliceerd te kunnen uitvoeren. Dit wordt vooral verzekerd door een duidelijke structuur, vertrouwde vormgeving, gebruiksgemak en overtuigende inhoud. Als u twijfelt aan een van deze punten met betrekking tot uw startpagina, moet een herontwerp zeker worden overwogen.

Reden 6: Verouderde technologie

Websites die al jaren niet meer zijn bijgewerkt, zijn niet meer state-of-the-art. Veel websites zijn tegenwoordig gebaseerd op een modern Content Management Systeem (CMS). Dit betekent dat de inhoud onafhankelijk kan worden beheerd en naar behoefte kan worden uitgebreid. Bij het toevoegen van nieuwe content heb je geen hulp meer nodig van een programmeur, waardoor je onnodige kosten bespaart. Heb je geen manier om zelf inhoud te bewerken en heb je voor elk klein ding hulp nodig van een programmeur? Denk dan eens aan een nieuwe website met een modern CMS.

Een andere indicatie van verouderde technologie is het gebruik van Flash op uw website. De internetbrowser Safari ondersteunt al lange tijd geen Flash-inhoud en sinds 2021 zijn de dagen van Flash eindelijk ten einde. Het is al sinds 2017 bekend dat Flash-content per 12 januari 2021 niet meer wordt ondersteund en de fabrikant raadt gebruikers zelf aan om te stoppen met het gebruik van Flash. Ook op het gebied van veiligheid is er de afgelopen jaren veel gebeurd. Sinds 2018 is het voor websites die persoonsgegevens verzamelen verplicht om SSL-encryptie te hebben. Hierdoor wordt de communicatie naar de server versleuteld en zijn de gegevens veilig voor toegang door derden. Veel websites met een contactformulier, nieuwsbriefregistratie of vergelijkbare functies waar persoonsgegevens worden verzameld, beschikken nog niet over SSL-encryptie en riskeren daarom een ​​waarschuwing.

Reden 7: Geen monitoring

Interface van de website-analysetool Google Analytics Om de website continu te optimaliseren, moet deze zeker regelmatig worden gecontroleerd om datagedreven optimalisatiepotentieel voor de doelgroep of websitebezoeker te identificeren. Als je bijvoorbeeld weet welke content het meest relevant is, waar bezoekers vandaan komen en waar eventuele bounces plaatsvinden, kun je op basis daarvan content targeten en bezoekers nog relevantere content bieden. Belangrijke vragen die met behulp van goede website-analysetools kunnen worden verduidelijkt, zijn:

  • Hoe komen bezoekers op mijn site?
  • Op welke zoekwoorden scoort de website goed in de zoekresultaten?
  • Welke subpagina’s vinden bezoekers bijzonder interessant?
  • Wordt de inhoud van mijn website ook gelezen of bekeken, of verlaten bezoekers de website direct?
  • Hoeveel bezoekers per maand zijn er op mijn site?

Door de website in de gaten te houden, kan men veel leren over de doelgroep. Zonder de mogelijkheid tot analyse tast je in het duister en heb je geen idee of je website goed wordt ontvangen door de doelgroep. Als uw website niet de mogelijkheid heeft om gemeenschappelijke analysetools op een eenvoudige manier te integreren, moet deze zeker worden vernieuwd.

Conclusie

Na het lezen van dit alles zal uw conclusie waarschijnlijk zijn dat een nieuwe wordpress website laten bouwen verstandig kan zijn.

Nieuwe website: 7 redenen voor een herontwerp van een website
Schuiven naar boven